joi, 23 august 2012

Alimentele bogate in vitamine B, inspiratia naturii in prag de toamna


Am decis sa scriu despre aceste vitamine pentru ca le veti regasi in fructele de sezon, in legumele de toamna, toate ne pregatesc pentru iarna sistemul nervos si corpul de la piele la ochi si par. Toate aceste informatii mi-au fost caramizi esentiale in a intelege ce imi lipseste in dieta si cum pot sa imi "organizez" putin meniul pentru a ne simti mai bine toata familia, mai ales cand eram extrem de obositi.

Cercetatorii in alimentatie au descoperit in urma cu un secol modul de functionare a grupului de vitamine despre care am scris astazi pe baza faptului ca acest "grup" era intalnit in diverse vegetale sau produse animale si ele, in "grupul de vitamine" actionau in acelasi sens si se ajutau reciproc, se completau si in final faceau parte dintr-un ansmablu nedisociabil.

Astfel sa va imaginati ca a luat nastere “complexul vitaminic B” care se va dovedi indispensabil metabolismului celular (respiratie, nutritive, asimilare).

O notiune capitala recunoscuta stiintific este modul in care aceste vitamine coexista in natura! 

Fiecare vitamina din complexul B nu pare sa aiba valoare si sa isi dea contributia maxima decat daca este administrata impreuna cu semenele ei.  Fiecare pare sa joace, fata de celelalte, un rol de catalizator si totodata de reglementare. Ele se completeaza unele pe altele in diversele lor functii. 

Aici intervine minunea naturii si echilibrul din fiecare planta – floare – frunza – fruct – samanta. 

Profesorul dr. Jean Valnet in cartea sa "Tratamentul bolilor prin fructe, legume si cereale" transmite un exemplu in acest sens: "daca vitamina C nu poate vindeca, numai ea, un scorbut hemoragic, in schimb sucul de lamiae este in stare intrucat poseda deopotriva vitamina P, a carei actiune asupra permeabilitatii capilare s-a dovedit capital. De aceea vitamina P a devenit vitamina C2."

Si acum sa intelegem mai bine ce inseamna aceste vitamine.

Vitamina B1 sau antiberica-berica sau aneurina, sau tiamina (hidrosolubila) se gaseste in coaja grauntelor in cantitati foarte mari si in cazul orezului, in variant nedecorticata.
Dar, daca suntem consumatori in special de faina alba si orez decorticat ajungem sa fim privati de acest tip de vitamina. In plus, prin consumul de zahar in exces se inhiba absortia vitaminei B1.
Este esentiala in echilibrul nervos, dar mai are si rolul de oferi pofta de mancare. Totodata vitamina B1 ajuta sa activeze miscarile intestinului (peristaltice).
Insuficientele de vitamina B1 produc nevrite, stari de oboseala, dureri de cap, iritabilitate, ameteli, palpitatii si gafaieli. Totodata prin aceasta lipsa se favorizeaza ulcerele stomacului, ulcerele gambei si degeraturile.
Doza zilnica necesara este evaluate la 2-3 mg potrivit prof. dr. Jean Valnet. Urmeaza sa mai consult si alte surse, insa, pentru orice tratament recomand evident  un consult medical de specialitate.
In lucrarea profesorului Valnet se pune accentul pe tratamentul natural cu B1 si se arata cum, de exemplu, doar vitamina B1 administrata experimental nu a avut efect fara asocierea cu un mineral - magneziu, dar prin consumul de boabe de orez nedecorticat, “care cuprinde tot ce ii este necesar organismului”, a fost vindecata boala (beri-beri in acest caz).

ALIMENTELE BOGATE IN Vitamina B1 (continut in miligrame la suta de grame)
-          Semintele de grau, orz si de secara (1-2 mg la 100 de grame)
-          Faina de grau (0,36 la 0,5)
-          Orez grauntele intreg (0,5mg)
-          Orez grauntele curatat (0,03mg) ; Pelicula (2,3mg)
-          Cartoful (0,08 la 0,01)
-          Mazarea (0.36mg)
-          Drojdia (2,5 la 10)
-          Drojdia uscata (0,2mg)
-          Galbenus de ou (0,3 la 0,5)
-          Nuca (0,5mg)
- extras din cartea "Tratamentul bolilor prin fructe, legume si cereale"
FIERBEREA duce la pierderi importante de vitamina B1 insa ea este totusi mai putin sensibila termic comparative cu vitamina C.
Astfel ca pentru anumite boli, pot fi folosite prin infuzie sau macerat la cald anumite plante cu efect therapeutic extraordinar prin continutul de vitamina B1 si B2.
Dintre aceste 18 plante amintesc:  pelinul, coacazul negru, fumarita, melisa, menta, afin, rozmarinul, verbena, teiul. In majoritatea cazurilor, este vorba de frunzele plantei folosite pe post de tratament dar pentru detalii mai precise va recomand sa cititi cartile scrise de acad.prof. dr. Ovidiu Bojor si acolo veti gasi fiecare planta  tratata individual cu informatie despre continutul ei si despre intrebuintarea terapeutica. 

Vitamina B2 sau riboflavina (hidrosolubila) o gasim in aceleasi alimente asemeni vitaminei B1: drojdii, semintele de cereal, germeni de cereal, frunze de legume dar si in fructe (mere, caise), in galbenusul de ou, in polen...Ambele vitamine se gasesc in laptele matern.
Importanta vitaminei B2 vizeaza fenomenele de reglare celulara, actioneaza asupra metabolismului, exercita o actiune favorabila asupra pielii si a mucoaselor si joaca un rol in echilibru intestinal.
Este un factor de crestere.
O gasim in muschi si in retina – cu rol de adaptare vizuala la lumina.
Ce se intampla in corp cand avem lipsa de vitamina B2?
Prof. dr. Jean Valnet explica: “carenta ei se observa la sugarul hranit exclusiv cu lapte artificial, la adult in anumite situatii de tipul convalescentei sau enterocolitelor si totodata o putem observa cu usurinta la nivelul pielii.”  
Un par tern si sfaramicios si unghiile casante, o stare de oboseala, crampe musculare, tulburari vizuale – toate sunt simptome ale lipsei de vitamine B.
Doza zilnica de vitamina B2 este intre 1 si 2 mg. 
De exemplu galbenusul de ou contine 0,25 de mg la 100 de grame, iar germenii cerealelor intre 0,5 si 1,5 mg la 100g.
De retinut: vitamina B2 este mai putin sensibila la caldura fata de vitamina B1. 

Vitamina B3 sau PP (indicativul provine de la “pellagra preventive factor”) sau antipelagroasa (la randul ei hidrosolubila) 
Factor important in nutritia tesuturilor, ea participa la metabolismul corpurilor grase si al zaharurilor. De asemenea, influenteaza inflamtia si digestia
Vitamina PP este prezenta in germenele de grau, in drojdii, in invelisul graului si al orezului, in numeroase fructe si legume proaspete si in polen.
Carenta ei atrage pelagra o boala caracterizata la inceput prin oboseala rebela, prin triste si insomnii, urmata apoi de tulburari digestive, uscaciunea pielii si finalizand cu nebuni pelagrica si tublburari nervoase diverse ce preced moartea.  
Semnele deficitului de vitamina B3 sunt lipsa de energie, diareea, insomnia, migrenele, memoria scazuta, anxietatea, sensibilitatea sau sangerarea gingiilor, acnee, eczeme/dermitite.
Surse bune de Vitamina B3:
Ciuperci (4 mg), ton (12,9mg), carne de pui(5,2 mg), somon (7,0 mg), sparanghal (1,11 mg), varza (0,3 mg) carne de miel (4,15 mg), macrou (5,0 mg), carne de curcan (5,5 mg), rosii (0,7 mg), dovlecei (o,54 mg), conopida (0,6 mg), si germenii de grau (4.33 mg).
De retinut: vitamina B3 este distrusa de antibiotice, ceai, cafea si alcool. Pastilele anticonceptionale pot avea de asemenea un astfel de rol.

Vitamina B5 (acidul pantotentic) este implicata in productia de energie si in controlul metabolismului grasimilor, fiind totodata esentiala pentru sistemul nervos si pentru creier. Ajuta la producerea hormonilor antistres (corticosteroidieni) si la mentinerea sanatatii tegumentelor si a parului.
Semnele deficitului de vitamina B5 sunt: tremor muscular sau crampe, stare de apatie, concentrare scazuta, senzatie de arsuri la picioare,greturi sau varsaturi, lipsa de energie, stare de oboseala dupa un efort scazut, stare de anxietate sau tensiune, scrasnirea dintilor.
Surse bune de vitamina B5 in alimente:
Ciuperci (2 mg), macris de balta (0,10 mg), Broccoli (0.10 mg), germeni de lucerna (0,56 mg), mazare (0,75 mg), linte (1,36Mg), rosii (0,33 mg), dovlecel (0,16 mg), avocado (1,07mg), germeni de grau (1,1mg), seminte de floarea soarelui.
Este distrusa prin caldura si procesarea alimentelor, absortia ei fiind inhibata de alcool, cafea, ceaiul negru si stres.

Vitamina B6 (piridoxina) este esentiala pentru digestia si utilizarea proteinelor, functionarea creierului si producerea de hormoni.
Aceasta vitamina din complexul B este un diuretic si antidepresiv natural.
Vitamina B6 ajuta la controlul reactiilor alergice.
Semnele deficitului de vitamina B6 sunt reamintirea cu greutate a visurilor, retentie de apa, tremuraturi ale mainilor, stare de nervozitate sau depresie, iritabilitate, tremor sau crampe musculare, epuizare, descuamarea tegumentului.
Vitamina B6 in surse alimentare:
Macris de balta(0,13 mg), conopida (0,20 mg), varza (0,16 mg), piper (0,17 mg), banane (0,51 mg), dovlecci (0,14 mg), broccoli(0,21 mg), sparanghel (0,15 mg), linte (0,11mg),fasole rosie (0,44mg), varza de Bruxelles (0,25 mg), ceapa (0,10mg), seminte de nuci (variabil).

Vitamina B12 sau ciancobalamina ne este necesara pentru utilizarea proteinelor, la transportul oxigenului in sange, pentru sinteza acidului dezoxiribonucleic (ADN) si este esentiala pentru functionarea nervilor.
Semnele deficitului de vitamina B12 sunt vizibile intr-un par rupt si tern, piele afecata de eczeme (dermatite), hipersensibilitate a cavitatii bucale, stare de instabilitate, anxietate sau tensiune, lipsa energiei, constipatie, sensibilitate sau inflamatie musculara.
Cele mai bune surse alimentare de Vitamina B12 sunt:
Pestele de tipul sardine (25 mcg), ton(5mcg), carnea de miel (urme fine), ouale (1.7mcg), crevetele (1mcg), branza de vaci (5 mcg), laptele (0,3 mcg), carne de curcan sau pui (2mcg), branza (1,5 mcg).


Acest articol a fost updatat in iulie 2015.

29 de comentarii:

  1. Crampe musculare, nervozitate crescută, oboseală, cateodata fobii si atacuri de panică, numai eu stiu cat am indurat, nu stiam ce sa mai cred, dar in sfarsit, dupa ce m-am hotarat sa merg la un consult la medic si acesta mi-a recomandat Magnerot (pastile cu magneziu) si dupa ce am luat 6 pastile /zi ( de 3 ori cate 2 , dimineata, la pranz si seara) rezultatele pozitive n-au intarziat sa apara , iar dupa doar 2-3 saptamani parca eram alt om.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ptr ca am descoperit de curand ca am tensiunea ridicata din cauza lipsei de magneziu , la indicatia doctorului am inceput un tratament cu Magnerot ( pastile cu magneziu din care am luat , conform prospectului cate 6 pastile /zi ( de 3 ori cate 2, dimineata, la pranz si seara ) si dupa aprox. o luna de zile ma simt mult mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Citindu-mi analizele doctorul a constatat o lipsa de magneziu 1,57 si mi-a prescris Magnerot ( cate 2 pastile de 3 ori /zi, dimineata, la pranz si seara ) si dupa aproximativ 2 saptamani simptomele ( cap tulbure, greu, ameteli,slabiciune, somnolenta ) s-au ameliorat mult, imi este mult mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar nu e de gluma cu lipsa magneziului, sunt incredibile reactiile pe care mi le dadea deficienta de magneziu din corp: insomnie, carcei, slabiciune generala. Doctorul mi-a prescris Magnerot ( cate 2 pastile dimineata , la pranz si seara ) si dupa 2-3 saptamani eram din nou in forma.

    RăspundețiȘtergere
  5. Acum 1 an in timpul verii am avut un "atac" in sensul ca deodata am simtit lipsa de aer....si m-am simtit ca si cand o nicovala imi apasa pieptul... am mers la policlinica unde mi s-a facut o electrocardiograma la inima si mi s-a luat tensiunea ; dupa o injectie cu magneziu totul a revenit la normal (am urmat 1 luna si un tratament cu Magnerot) si de atunci nu am mai avut absolut nici o problema.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi se intampla sa am lipsa de aer, care se suprapunea uneori cu o anxietate care este ingrozitoare. Mereu fac atacuri de panica gandindu-ma ca este inima si ca as putea pati ceva, dar iau Magnerot (2 pastile de 3 ori/zi) si este ok. Multa lume are aceasta problema, dar la mine stresul este mare si corpul meu elimina mult magneziu.

    RăspundețiȘtergere
  7. Aveam o durere surda ,o senzatie de disconfort toracic in partea dreapta, am facut o multime de investigatii , chiar si radiografii pulmonare, doctorul mi-a zis ca nu am nimic la plamani, am mers si la psihiatrie si mi s-a spus ca am stari de anxietate si sufar de depresie si mi-a prescris Magnerot (2 pastile de 3 ori/zi) si ce credeti ? dupa aproximativ o luna nu am mai avut atacuri de panica .

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna! Si eu am patit exact la fel (stres, nervi, anxietate, depresie ) si m-am prezentat la medic si mi-a spus ca e lipsa de magneziu. Eu am tinut o cura cu Magnerot vreo 2 luni si mi-am revenit. Este ieftin , nu ca produsele-reclama :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Intr-o seara mi s-a facut rau, spasme musculare in diverse zone ale corpului (picioare, maini, ochi, spate etc., rar in aceleasi locuri), o durere surda, vaga in zona inimii si mana stanga, durere vaga si difuza in toti muschii in special maini si picioare, ma simteam f. obosita, fara putere, iar cand incerc sa dorm imi simt muschii moi, un fel de tremur usor in ei, si adorm greu din cauza asta. Am luat Magnerot, (2 pastile de 3 ori/zi) si dupa vreo luna am simtit o ameliorare evidenta.

    RăspundețiȘtergere
  10. O simpla depresie netratata poate sa conduca la stres, nervi, anxietate ,ca urmare a anxietatii asociate. Am fost la policlinica si dupa ce am luat vreo luna Magnerot (2 pastile de 3 ori/zi) m-am simtit foarte bine, parca eram alt om...

    RăspundețiȘtergere
  11. Lipsa de magneziu de care sufeream imi provoca somnolenta, apatie, cascat. Numai dupa ce am aflat de Magnerot ( noroc cu nora mea care este medic ) si am luat vreo luna (2 pastile de 3 ori/zi) , am uitat complet de acest disconfort

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu am avut o carenta severa de magneziu si am avut cateva crize de fibrilatie atriala... Nu e de gluma cu magneziul asta, dar am luat Magnerot (2 pastile de 3 ori/zi) si mi-am revenit, sanatate tuturor !

    RăspundețiȘtergere
  13. Eu nu asimilez magneziul usor si am trecut prin stari de depresie mari si intr-un final , in urma unor analize mi-a fost recomandat Mgnerot si dupa aproximativ o luna de tratament (2 pastile de 3 ori/zi) imi ies bine analizele si in primul rand ma simt eu mai bine , nu aveam idee cat de important este magneziul pentru organism.

    RăspundețiȘtergere
  14. Buna ziua, mult timp am neglijat , dar dupa ce mi-am facut analizele si mi-a iesit o carenta de magneziu mi-am dat seama cat de important este acesta pentru organism si am inceput sa iau , la recomandarea doctorului, Magnerot (2 pastile de 3 ori/zi) dupa aprox. o luna de tratament am vazut schimbarile si acum nu ma mai pot lipsi, doar ca problema importanta este sa-l iei pe cel care e bun, prin farmacii gasim de toate, dar asta nu inseamna ca toate sunt si bune sau de calitate.

    RăspundețiȘtergere
  15. Pentru cei cu ameteli... si eu am avut si am citit mult despre cum se trateaza... singurele efecte au avut pastilele cu magneziu, Magnerot pe care le-am luat cate 2 pastile de 3 ori/zi,dar nu trebuiesc luate mult timp... sper sa va fi fost de ajutor! o zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  16. Dupa 3 zile de ameteli urate, am luat niste pastile cu magneziu, Magnerot , cate 2 pastile de 3 ori/zi, la sfatul unei prietene. Bineinteles ca nu ma asteptam la minuni, dar ea s-a produs. Dupa primele pastile am simtit ca mi s-a luminat capul si am fost alt om.

    RăspundețiȘtergere
  17. Pe langa ameteli, eu mai am si probleme de concentrare, senzatie de presiune in ureche, vedere neclara, dureri spre inima, probleme cu colecistul de fiecare data cand vine sezonul rece. Ametelile apar mai des cand vin de la frig la cald, cand intorc capul stanga dreapta, cand ma uit in jos sau in sus...dupa consultatie mi s-a recomandat Magnerot, cate 2 pastile de 3 ori /zi. Ma simt mai bine, desi nu am decat cateva zile de tratament...

    RăspundețiȘtergere
  18. Uneori mi se intampla ca atunci cand ma ridic brusc de pe un scaun , pat etc. sa am senzatie de lesin ( mi se intuneca privirea) si inima parca imi bate mai tare ... oare de la ce sa fie ? doctorul de familie mi-a spus ca am o carenta de magneziu si ca ar trebui sa fac un tratament cu Magnerot, niste pastile cu magneziu. Mentionez ca sunt o tipa slaba si inalta ...ma ingrijoreaza aceasta stare...

    RăspundețiȘtergere
  19. De vreo doua zile sunt din nou cu capul in " sfere-nalte" si iar am probleme cu carceii. Nu asa rau ca data trecuta , dar destul. De data aceasta simt si o apasare la baza craniului. Am inceput sa iau Magnerot, niste pastile de magneziu de 3 ori/zi cate 2 pastile, pentru ca lipsa lui ar putea fi una din cauze ( il iau la sfatul sotului unei prietene cate este medic neurolog)

    RăspundețiȘtergere
  20. Ma simt foarte nervoasa, fac eforturi mari sa vorbesc normal. Cel mai mult ma deranjeaza ca mi se incetoseaza privirea si se amesteca toate literele si cifrele de nu pot intelege ceea ce citesc. In plus ma chinuie durerea de cap, ameteala, dureri musculare si...frigul. Am inceput sa iau Magnerot, desi nu am decat de 2 zile, ma simt mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  21. Si eu am dureri de cap si amețeli,când stau in pat si ma ridic brusc ma ia amețeala, țiuit in urechi,imi bate inima mai repede si mai mereu ma doare in ceafa pe partea dreapta,mai ales când conduc mai mult, am făcut control la ochii si nu am nimic ,ce ar trebui sa fac? Un prieten zice ca e de la lipsa de magneziu din corp, mi-a spus ca m-ar ajuta Magnerot, niste pastile cu magneziu... Stie cineva ?

    RăspundețiȘtergere
  22. Pentru starile mele de ameteala, aparitia destul de frecventa a carceilor, a crampelor musculare si a frisoanelor, sora mea, care a trecut prin aproximativ aveeasi stare, si stia de la doctor, mi-a spus sa iau Magnerot – niste pastille cu magneziu- si dupa aprox. 2-3 saptamani ma simt mult mai bine, mi-am gasit linistea. Vorbind si cu prietenii despre lipsa magneziului din corp am aflat ca informatii complete se gasesc pe site-ul despremagneziu.ro O sa iau in continuare ca simt ca-mi face bine.

    RăspundețiȘtergere
  23. Toata lumea stie ca alimentele din ziua de azi nu prea mai au un asa mare continut de magneziu din cauza culturilor care nu sunt tocmai bio... Suplimentele, nu stiu care or mai fi bune, ar fi baza. Imi spusese un prieten ca a incercat Magnerot - si ca s-a simtit mai bine .Tot cautand date despre magneziu si mai ales despre problemele pe care le genereaza lipsa sa din corp , am gasit informatii complete pe site-ul despremagneziu.md

    RăspundețiȘtergere
  24. Dupa ce mi-am facut niste analize am constatat ca lipsa de magneziu este cauza contractiilor musculare, a insomniilor si a frisoanelor cu care ma confruntam; am reusit sa suplinesc foarte bine aceasta carenta cu ajutorul doctorului care mi-a recomandat Magnerot, pastile cu magneziu, iar rezultatele pozitive au aparut dupa doar cateva zile dupa ce am luat cate 2 pastile dimineata, la pranz si seara. Tot cautand date despre magneziu si mai ales despre problemele pe care le genereaza lipsa sa din corp , am gasit informatii complete pe site-ul despremagneziu.md

    RăspundețiȘtergere
  25. Vorbind cu prietenii despre lipsa magneziului din corp am aflat ca informatii complete se gasesc pe site-ul despremagneziu.ro Asa am aflat ca lipsa acestuia imi genera carcei,tremuraturi, neliniste si mai ales teama. Doctorul mi-a recomandat Magnerot, care a dat rezultate f. bune dupa doar cateva zile de administare a cate 2 pastile de 3ori/zi, dimineata , la pranz si seara.

    RăspundețiȘtergere
  26. Tot cautand date despre magneziu si mai ales despre problemele pe care mi le generea lipsa acestuia din corp , am gasit informatii complete pe site-ul despremagneziu.md Deficienta de calciu din corp am compensat-o cu un supliment de magneziu; cu ajutorul doctorului am rezolvat nesperat de repede aceasta problema administrandu-mi Magnerot, niste pastile cu magneziu, de 3 ori/zi cate 2 pastile.

    RăspundețiȘtergere
  27. Tot cautand date despre magneziu si mai ales despre problemele pe care le genereaza lipsa sa din corp , am gasit informatii complete pe site-ul despremagneziu.md Asa am aflat cine este “de vina” pentru tensiunea marita , ptr. Insomniii si uneori pentru depresiile mele nesfarsite; am consultat si un doctor care mi-a recomandat Magnerot, iar dupa administrarea pastilelor cu magneziu mi-am revenit relativ repede, cam in 2 saptamani.

    RăspundețiȘtergere
  28. Pentru ca eram stresata tot timpul - aveam si insomnii prelungite - iar crampele musculare ma sacaiau noaptea cand ar fi trebuit sa dorm, vorbind cu prietenii am aflat ca lipsa magneziului din corp poate fi cauza si asa am aflat ca informatii complete se gasesc pe site-ul despremagneziu.ro La sfatul medicului am luat Magnerot ( niste pastile cu magneziu ) si dupa doar 2 saptamani rezultatele au fost excelente!

    RăspundețiȘtergere
  29. Ia Magnerot !! injecteaza-l in gat sa-si faca efectul mai repede

    RăspundețiȘtergere