joi, 23 februarie 2012

Despre frumoasa experienta a autodiversificarii - din propria experienta si idei din cartea Baby-led Weaning: Helping Your Baby to Love Good Food II

  • Inceputul: curat pe manute si bine dispus, la varsta de circa sase luni, dupa ce a aratat ca sta bine in fundulet si e interesat de membri familiei cand mananca la masa, copilasul va sta in scaunel de masa sau in bratele parintelui, intotdeauna in pozitia verticala, si va incepe aventura solidelor
  • Igiena: inaintea mesei si dupa masa copilasul va fi spalat cu blandete pe maine si cu un sapun cat mai natural (noi folosim cosmeticele de la Francesca Blaga Pur si simplu natural). In timpul mesei, cand copilasul va fi mai murdar si simti ca mizeria il impiedica sa manance, il poti sterge usor, dar in rest este indicat sa nu intervii pentru a-i lasa experienta descoperii mancarii asa cum este ea. 
  • Solidele au fost si joaca si mancare pentru bebele nostru pana la opt luni, apoi a inceput sa manance serios si chiar sa simtim cum are anumite preferinte si pasiuni pentru mancarea italiana de exemplu.
  • Programul meselor copilasului nu a fost o prioritare pentru ca a variat in functie de somnul sau, de crestere, locul in care ne aflam (acasa sau la bunici ii varia orarul de somn si masa). Util mi s-a parut sa ii ofer o masa cu mancare la o ora sau o ora si jumatate de la o masa de lapte, mai ales la inceputul diversificarii. NU am inlocuit masa de lapte cu mancare, copilul in timp a renuntat la mesele de laptele matern din timpul zilei, nu in totalitate, le-a rarit, a trecut prin etape. Dupa masa de mancare, ii ofeream la inceput si laptic, dar tot la cateva luni de la inceperea solidelor copilasul a renuntat la lapticul de dupa. De exemplu, la o ora dupa somnul de pranz (cand se trezea mai sugea lapticul mamei) bebe manca o masa consistenta, asa am descoperit ca ii place lui. Fiecare copil este diferit, conteaza sa fim rabdatori si intelegatori cu nevoile lui.
  • Un aliment nou l-am introdus la trei zile diferenta de la un alt aliment nou introdus anterior. Cartea BLW nu tine la aceasta regula, dar daca aveti probleme cu digestia copilasului cred ca este intelept sa aplicati aceasta regula pentru a evita momentele cand are diaree,constipatie, dureri de burtica si nu stiti ce le-ar putea cauza.
  • La inceput asa cum am scris aici am inceput cu legumele si cu supa clara de legume, apoi am continuat cu fructele (marul, para, portocala, banana - bebe a inceput diversificarea iarna), iar in timp cu toate legumele si fructele romanesti de sezon.
  • Am preparat legumele fierte, nu prea tari, nici prea moi, sub forma de degetel, pentru ca bebe sa le tina mai bine in mana. Pentru ca in cazul nostru nu ne-am grabit sa ii oferim totul fiind cu probleme de diaree si sensibilitate la colon, abia la varsta de 7 luni i-am oferit orez cu legume, paste de orez, floreta de brocoli, dovlecel fiert rondele si cartof fiert rondele. 
  • Pe masa i-am pus 3 tipuri de legume/fructe si aveam intotdeauna mancare "de schimb" pentru a inlocui mancarea cazuta pe podea. De asemenea, ii numeam copilasului ce mananca sau tinea in manuta, iar el chiar repeta silabe din cuvinte. 
  • Nu conteaza cate mese de solide are la inceput, pentru ca sursa principala de nutrienti o reprezinta in continuare mesele de lapte matern oferite la cerere. Autorii BLW spun ca bebelusul urmeaza sa-si dezvolte treptat abilitatile de hranire si sa inteleaga la final ceea ce are in fata este mancare care ii umple burtica. In cazul nostru la 8 luni, bebe manca cu pofta bruschete si supa si diverse fructe si legume de sezon singur si intelegea deja rostul mancatului, dar depinde de la copil la copil.
  •  Rabdarea si increderea in copil fac minuni. Cu cat intervii mai putin in procesul de hranire, cu atat copilul va deveni mai curios, dar si mai increzator in raport cu mancarea. Eu am adoptat metoda de a pune in farfuria mea ce manca si bebe: betigase de morcov, pastarnac, brocoli sa spunem si mancam cu el, e normal sa dureze o masa chiar si 45 de minute. Dar, nu este bine sa te ridici sa ii stergi, sa speli vase sau sa strangi de pe jos. Incearca sa mesteci si tu mancarea de zece ori, cu mult calm, pune alaturi un ceai bun pentru tine sau o limonada  si ai rabdare, bebe invata prin imitatie sa mestece si este atent la tot in jurul sau. 
  • S-ar putea copilul sa para ca s-a inecat, sa gagaie pana se obisnuieste cu mancarea; acest lucru nu inseamna ca s-a inecat si nici nu presupune ajutor din partea adultului. Am trait de doua ori momente in care copilul a scos singur parca din gatut bucatelele si ma bucur ca nu am intervenit instant pentru ca astfel el a invatat cum sa nu se mai inece, sa mestece, sa scoata din gurita inainte de a inhiti ce este surplus.Decat sa iti fie frica „daca se ineaca”, mai bine citeste inainte un mic ghid de prim ajutor pentru inecare la copilas, este util in orice alta situatie, nu doar la mancare.
  • Daca bebelusul refuza un fruct, leguma sau orice alta mancare, el s-ar putea sa nu fie pregatit pentru acel aliment, sa fie alergic, sau chiar stomacul sa nu fie pregatit. Ai incredere in copil!. Nu inseamna ca asa va fi mereu, nu il va manca, insa trebuie sa ai incredere in copil sa nu il obligi sa manance ceva, sa nu il aplauzi daca iti face pe plac. „Regula” imi aminteste de momente cand bebe al nostru manca morcovul cu multa placere, apoi renunta brusc si avea o pasiune pentru dovlecel sau capsune, de exemplu. Acum le mananca ambele foarte bine.

 
Autodiversificarea cartea baby led weaning

Rezumatul a fost scris de o mamica si aprobat de un medic pediatru dintr-o retea de clinici private din Romania (ii multumesc din suflet), iar ideile de experienta imi apartin. Autoarea rezumatului mi-a scris ca va sustine si un curs de autodiversficare despre care va voi anunta la momentul potrivit. 

Update:Cursurile de autodiversificare au loc in Bucuresti, mai multe detalii despre ele si Maria Orzu autoarea lor la Pravalia Parintilor.

cititi si: Diversificarea naturala: Cum sa incepem autodiversificarea - extrase din carte baby led weaning

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu